Biznes online – jak zacząć, na co uważać i na czym da się zarobić?
Czy biznes online faktycznie daje wolność, pozwala na dowolne ustalanie harmonogramu pracy, da się na nim zarobić grube pieniądze, a to wszystko w zaciszu własnego domu? I tak i nie. Zdziwiony moją odpowiedzią? Pozwól, że wyjaśnię.
Swój biznes online prowadzę od 6 lat. Moje wyobrażenie o tym, jak wygląda praca z domu uległo sporej modyfikacji po tym, gdy sam zacząłem działać w ten sposób. Nie do końca jest tak, że biznes online daje gwarancję pełnej wolności, łatwego zarobku i niezależności. Chociaż z całą pewnością wykazuje dużo większy potencjał do spełnienia powyższych, aniżeli praca na etacie.
Musisz być świadom tego, że nie każdy pomysł na biznes online sprawi, że będziesz w stanie utrzymać siebie i swoją rodzinę.
Na tym nie zarobisz godziwych pieniędzy
Po wpisaniu w oknie wyszukiwarki hasła biznes online otrzymasz ponad 160 milionów wyników. Wiele z nich (chociaż nie wszystkie) zawiera „złote idee biznesowe”, czyli rzekomo niezwykle dochodowe biznesy online, które są łatwe do uruchomienia i to bez konieczności inwestycji.
Gdyby tak faktycznie było, to na świecie nie byłoby biednych ludzi, którzy w pocie czoła zarabiają nędzne grosze. Po kliknięciu w znaczną część tychże artykułów nie jest trudno zauważyć, że zostały one napisane stricte pod SEO i najprawdopodobniej przez kogoś, kto w życiu nie wypróbował ani jednego z proponowanych rozwiązań.
Dodatkowo większość z tych koncepcji skupia się wokół rozwiązań pozwalających na „robienie kasy online”, a nie na takich, które dają szansę rozwoju. Kolejną kwestią jest poczucie satysfakcji. W chwili, gdy jesteś w stanie zaspokoić potrzebę klienta lub rozwiązać jego problem, odczuwasz niemożliwe do opisania zadowolenie. Świadomość tego, że czynisz życie kogoś innego lepszym działa jak najlepszy środek pobudzający. Dzięki temu zyskujesz energię i motywację do dalszego działania. Pieniądze pojawiają się przy okazji.
Cudowne inwestycje
Rynki walutowe, kryptowaluty i tego typu sprawy być może dają szansę na zarobek, lecz tak szybko, jak możesz zwiększyć swoje saldo, tak samo możesz w jednej chwili stracić oszczędności życia. Z całą pewnością nie jest to pomysł na biznes online, który nie wymaga inwestycji. Dodatkowo, jeśli nie wiesz lub nie rozumiesz, co tak właściwie kupujesz, lepiej tego nie rób.
Wypełnianie ankiet
Każdego dnia trafiam na przynajmniej kilkanaście ofert pracy online, w której za wypełnianie ankiet płacą rzekomo dość spore kwoty. Twoim celem jest przecież godne życie, a nie mozolne wyszukiwanie i wypełnianie ankiet za kilka złotych. Umówmy się – jeśli nie masz co robić z wolnym czasem, a nie masz nic przeciwko, aby poświęcić kilkanaście godzin ze swojego życia na to zajęcie, to możesz spróbować. Aczkolwiek wiedz, że nawet jeśli zapiszesz się do kilkunastu/kilkudziesięciu paneli i będziesz pracować w pełnym wymiarze godzin, najprawdopodobniej nie zarobisz tyle, aby móc się utrzymać.
Sprzedaż e-booków i książek za 4,99 zł
Skoro poświęcasz czas na napisanie książki, korektę, skład itd., to chyba nie po to, by sprzedawać ją w żenującej cenie? Chyba, że planujesz wydać serię książek składającą się z 10-15 następujących po sobie części, to wtedy całe przedsięwzięcie może zacząć nabierać sensu.
Jednakże, zamiast stawiać na ilość, lepiej zainwestować w jakość. Zrezygnuj z pomysłu pisania kilkunastu „tomów”. Napisz jedną, konkretną książkę, którą będziesz w stanie sprzedać np. za 49,99 zł.
Sprzedaż fizycznych produktów online
Po pierwsze ten pomysł na biznes wymaga inwestycji i to dość sporej. Będziesz potrzebował towaru, który później sprzedasz. Poza tym bez sklepu internetowego się nie obejdzie. A to kolejny koszt. Dodatkowo, co stanie się z zakupionymi rzeczami w sytuacji, gdy Twoja koncepcja biznesowa nie wypali?
Programy afiliacyjne
Założenie bloga, na którym da się zarobić teoretycznie jest możliwe. W praktyce jednak sprawy nie mają się już tak kolorowo. Aby blog był poczytny, musisz dbać o regularne dodawanie atrakcyjnych i wciągających treści. Ponadto, fakt iż ktoś lubi czytać Twoje wpisy nie oznacza, że równie chętnie będzie klikać w banery znajdujące się na łamach bloga. A tym bardziej ciężko będzie przekonać czytelników, by bez pamięci zaczęli kupować w polecanych przez Ciebie sklepach. Blog może być świetną opcją na dorobienie sobie, aczkolwiek utrzymać się wyłącznie z niego najprawdopodobniej będzie piekielnie ciężko.
Unikaj takich zajęć, które:
- Wymagają dużego kapitału na start
- Zmuszają do dużej ilości pracy przy niewspółmiernie niskim zysku
- Ograniczają możliwość zarobku jedynie do niewielkiego procentu od sprzedaży (prowizje), gdzie śmietankę spija ktoś inny
Biznes online – rozważ jedną z poniższych możliwości
Zarabianie pieniędzy w sieci jest jak najbardziej możliwe. Warunkiem jest to, aby było to zajęcie z „krwi i kości”, a nie jakieś półśrodki.
Oddzieliliśmy już plewy od ziarna, zatem przyjrzyjmy się, z której mąki da się upiec chleb. Dobry biznes online to przede wszystkim taki, który:
- Zakłada systematyczne powiększanie bazy klientów
- Umożliwia sprzedaż Twoich produktów lub usług online
- Pozwala Ci na wykorzystanie talentów, umiejętności lub wiedzy
- Jest możliwy do przetestowania pod kątem rentowności
Jeśli idea biznesowa, którą planujesz wdrożyć w życie spełnia wszystkie powyższe warunki, możesz rozpocząć działanie. Stosowanie przedstawionej metody pozwala ocenić pomysły na biznes i jest niezwykle pomocne w procesie selekcji takich, które są w stanie przynieść realne zyski w stosunkowo niewielkim czasie.
Decydując się na prowadzenie biznesu w Internecie, twoim pierwszorzędnym celem powinni być ludzie. Osoby, które zdecydują się na zakup Twojego produktu lub usługi głównie dlatego, że będzie on w stanie rozwiązać jakiś problem lub zaspokoić potrzebę. Pieniądze, jak już wspomniałem wcześniej, pojawią się przy okazji. Powinny one grać drugorzędną rolę. Jeśli będziesz w stanie przekazać rynkowi produkt o dużej wartości dodanej, automatycznie zdołasz zarobić duże pieniądze.
Zdalne usługi
Doskonałym przykładem jest wszystko to, czym zajmują się freelancerzy. Klient może znaleźć Cię online i zlecić wykonanie usługi, którą przekażesz mu tą samą drogą. Czym możesz się zajmować? Wybór jest dość szeroki:
- copywriting
- tłumaczenia
- transkrypcja
- montaż wideo
- wirtualna asysta
- marketing
- dietetyka
- tworzenie stron www i wiele innych
Rozwój osobisty / coaching / doradztwo
Usługi niby podobne do wymienionych w pierwszym punkcie, a jednak zupełnie inne. Tu chodzi głównie w inwestycję klienta w samego siebie lub w swój biznes. Nie wykonujesz usługi dla/za swojego klienta, a pomagasz mu w zdobyciu wiedzy, która jest niezbędna do rozwiązania jego problemu.
Każdy z nas choć raz w życiu stanął w obliczu dylematu, z którym samodzielnie nie mogliśmy się uporać. Tu z pomocą przychodziły albo ogólnikowe informacje znalezione w sieci, albo zakupione, spersonalizowane porady dobrane konkretnie do naszego przypadku. W dobie cyfryzacji, fizyczna wyprawa np. do:
- prawnika
- doradcy strategicznego
- trenera rozwoju osobistego
- agenta turystyki
- doradcy zawodowego
i tym podobnych nie jest już konieczna. Większość spraw jesteśmy w stanie załatwić online. Wykorzystaj ten fakt i stań się odpowiedzią na nurtujące Twoich potencjalnych klientów pytania lub osobą, która jest w stanie na odległość zaspokoić ich potrzeby.
Szkolenia online
Posiadasz szeroką wiedzę i duże doświadczenie w jakimś zagadnieniu? Podziel się nimi z innymi. Oczywiście za należytą opłatą. Nauczać można dosłownie wszystkiego. Tematyka nie jest niczym ograniczona. Widujemy kursy makijażu, stylizacji paznokci, językowe, szkolenia dla baristów, barmanów, kulinarne, fotograficzne, komputerowe itp.
Dlaczego nie miałbyś zarobić na posiadanej wiedzy? Zdziwisz się, jak wiele osób zechce kupić wartościowe kursy, z których będą w stanie pozyskać dużo przydatnej wiedzy.
Podsumowując
Szukając pomysłu na biznes online powinieneś zastanowić się, jaki problem, z którym borykają się otaczający Cię ludzie jesteś w stanie rozwiązać. Lub jaką potrzebę możesz zaspokoić. Musisz po prostu podać im gotowe rozwiązanie na tacy. Otwierając firmę (czy to online, czy też fizyczną), powinieneś mieć świadomość, że tu nie chodzi o Ciebie, a o nabywcę. Zrozum jego tok myślenia, wejdź choć na moment w jego skórę i spójrz na swój produkt lub usługę jego oczyma. Tylko w ten sposób będziesz w stanie zrozumieć, czy to, co oferujesz faktycznie spełnia oczekiwania Twojej grupy docelowej.