Czy biznes w młodym wieku to naprawdę taki zły pomysł? Panuje dość konserwatywny pogląd, który głosi, że osoba w wieku 22, 25 lub 27 lat jest zbyt młoda, aby prowadzić własną firmę. W krajach rozwiniętych dane statystyczne dotyczące tego zagadnienia są zgoła inne. Bardzo często widzimy historie sukcesów biznesowych pisane przez ludzi w wieku 20 – 30 lat. Głównymi dziedzinami, w których tym młodym ludziom udaje się przebić jest innowacyjność oraz nowe technologie.
No i dlaczego tak właściwie miałoby być inaczej? Dzisiejszy 20 – 25-latek dorastał w mediach społecznościowych, platformach internetowych, handlu elektronicznym i ogólnie w nowych technologiach. Czyli teoretycznie może zarządzać nowym innowacyjnym biznesem, przynajmniej na początkowym etapie.
Bycie dwudziestoparolatkiem rządzi się swoimi prawami. Jest to niewątpliwie jeden z najlepszych okresów życia każdego człowieka, w którym łatwiej możemy dokonywać odważnych wyborów, podejmować duże ryzyko i realizować pomysły, które wyglądają na „szalone”. Jeśli nie zrobisz tego, co świta Ci w głowie za młodu, to czy łatwiej będzie ci zrobić to po czterdziestce, kiedy najprawdopodobniej będziesz musiał wziąć odpowiedzialność za rodzinę, dom i rachunki? Prawdopodobnie nie. Właściwy czas to zdecydowanie lata między 20 a 30 rokiem życia. Lecz musisz o czymś wiedzieć. Ta droga nie będzie łatwa. Aby osiągnąć sukces, trzeba pokonać przeszkody oraz ciężko na niego pracować.
Biznes w młodym wieku – wskazówki
1. Działaj rozważnie
Jeśli masz pomysł, który uważasz za dobry, warto się odważyć i go urzeczywistnić. Zanim jednak zrobisz pierwszy duży krok, proponuję abyś przeprowadził badanie rynku, na którym będziesz działać, a także posłuchał rad doświadczonych w biznesie osób. Następnie uporządkuj swoje myśli i przygotuj swój biznesplan.
2. Skup się na nauce
Postaraj się wyciągnąć maksimum ze swojego pobytu w szkole czy na uczelni. Nie zapominaj, że młody przedsiębiorca potrzebuje nie tylko wiedzy biznesowej. Musi się on wcielać w wiele ról. Będzie Ci potrzebna wiedza dotycząca kilku podstawowych rzeczy z zakresu marketingu oraz finansów. Niewykluczone, że przynajmniej na początku wejdziesz w rolę copywritera, który stworzy pierwsze treści na Twoją stronę internetową oraz napisze oferty sprzedażowe. Dlatego przyłóż się do nauki, a z całą pewnością nie pożałujesz. Jeśli etap edukacji szkolnej masz już za sobą, zawsze możesz się dokształcić poprzez kursy i szkolenia.
3. Bądź realistą
Wizualizuj to, jak chciałbyś, aby wyglądała Twoja firma, np. w pierwszym roku. Następnie określ cel, którego osiągnięcie będzie oznaczać powodzenie przedsięwzięcia. Jak go zdefiniować? Jeśli to, co uważasz za potencjalny sukces przekracza granicę tego, co jest możliwe do osiągnięcia, to prawdopodobnie Twój pomysł nie jest zbyt realistyczny. Ile czasu dać sobie na realizację celu? 1 rok. To dobry czas na wyciągnięcie przydatnych wniosków, zdobycie kilku kamieni milowych i dotarcie do punktu, w którym będzie możliwe sprawdzenie, czy wszystko poszło zgodnie z planem.
4. Baw się dobrze
Długoterminowe plany i założenia są jak najbardziej w porządku, ale nie zapominaj o czymś ważnym: żyj teraźniejszością i ciesz się tą podróżą. W końcu masz dopiero nieco ponad 20 lat. To najlepszy i jedyny dogodny czas na to, by dać się porwać emocjom. A tych jest naprawdę wiele, zwłaszcza, gdy pracujesz nad własnym projektem, w który wierzysz i chcesz rozwijać.
Osobiście wierzę w to, że biznes w młodym wieku jest nie tylko dobrym pomysłem, ale także jak najbardziej możliwy. Jestem chodzącym dowodem na to, że można zostać przedsiębiorcą w wieku dwudziestu kilku lat. Swoją firmę Surfski.pl założyłem tuż po ukończeniu studiów. Zastosuj się do powyższych wskazówek i wprowadź w życie pomysł na biznes, który już jakiś czas temu zakiełkował w Twojej głowie. Nawet, jeśli nie wypali, będziesz wiedział, jakich błędów nie popełniać przy każdej kolejnej próbie.