Biznesplan to dokument, który podsumowuje cele operacyjne i finansowe firmy oraz zawiera szczegółowe plany, a także budżety, obrazujące w jaki sposób zostaną osiągnięte kolejne zamierzenia.
To swego rodzaju mapa, która prowadzi Twoją firmę do sukcesu. Bez niej rozwijanie działalności będzie przypominać błądzenie po omacku. Docieranie do poszczególnych „punktów kontrolnych” pomaga w utrzymaniu spraw pod nadzorem i działa motywująco. Dzieje się tak dlatego, ponieważ masz wgląd w to, co już zostało osiągnięte i jaki jest kolejny krok, który powinieneś wykonać.
Biznesplan – dlaczego powinieneś go stworzyć?
Jeśli masz koncepcję na biznes, będziesz potrzebować biznesplanu, który jest niezbędny do określenia, czy Twój pomysł jest opłacalny. Jeżeli będziesz starać się o jakąkolwiek formę zewnętrznego finansowania swojej nowej firmy, posiadanie biznesplanu będzie konieczne do przedstawienia go organowi finansującemu. Posłuży on do oceny opłacalności Twojej idei biznesowej.
Biznesplan – co zawiera?
Oprócz opisu działalności i branży, w biznesplanie powinny znaleźć się takie punkty, jak:
– Analiza rynku
Dzięki niej uzyskasz wgląd w to, czy na rynku docelowym istnieje wystarczający popyt na Twój produkt lub usługę. Jeśli rynek jest już nasycony, Twój model biznesowy będzie musiał zostać zmieniony lub odrzucony.
– Analiza konkurencji
Dane, dzięki którym będziesz mógł się przyjrzeć mocnym i słabym stronom swojej konkurencji, jak również wykreować własną strategię zdobywania udziału w rynku. Aby tego dokonać, będziesz musiał przygotować plan marketingowy.
– Plan marketingowy
Twój rynek docelowy jest zdominowany przez mocnych konkurentów? Będziesz musiał opracować koncepcję, która pomoże Ci przekonać klientów do swojej firmy. Możesz to osiągnąć np. poprzez bardziej konkurencyjne ceny (nie polecam), lepszą obsługę klienta, wysoką jakość usług/produktu, niestandardowe rozwiązania itp.
– Plan zarządzania
Czyli opis tego, kto za co będzie odpowiedzialny w Twojej firmie. To pozwoli Ci na określenie, czy i jakich pracowników będziesz musiał zatrudnić. Jeśli okaże się, że bez personelu nie dasz sobie rady, dobrze mieć przygotowaną taktykę jego pozyskiwania i zatrzymywania.
– Plan operacyjny
Opis obiektów, wyposażenia, zapasów i wymagań dotyczących dostaw. Jeżeli planowana przez Ciebie działalność wymaga surowców do produkcji towarów przeznaczonych do sprzedaży klientom, będziesz musiał przeanalizować potencjalne łańcuchy przepływu dóbr.
– Plan finansowy
Decydujący czynnik przy określaniu, czy dany model biznesowy ma szansę odnieść sukces. Jeśli wymagane jest finansowanie, będziesz w stanie oszacować, jak duże jest prawdopodobieństwo uzyskania go. Powinny się tu znaleźć dane dotyczące kapitału własnego oraz prognoza zysków i kosztów przedsiębiorstwa w kolejnych latach.
– Analiza SWOT
Mimo że od jej powstania minęło ponad 40 lat, nadal jest uważana za ważne narzędzie wykorzystywane do podejmowania decyzji biznesowych i nie tylko. Analiza SWOT bada mocne (Strengths) i słabe strony (Weaknesses) firmy, szanse (Opportunities) i zagrożenia (Threats). Analiza SWOT składa się z dwóch głównych części. Ocenie podlegają czynniki wewnętrzne (mocne i słabe strony) oraz zewnętrzne (szanse i zagrożenia).
Dobry biznesplan, czyli jaki?
Istnieje kilka cech, które sprawią, że Twój biznesplan będzie profesjonalny. A przecież o to Ci chodzi, zwłaszcza, jeśli będziesz się starać o jakąś dotację czy też pomoc inwestora. Jaki powinien on być?
- Schludny. Zarówno pod względem estetycznym (przemyślana okładka, dobrej jakości papier, atrakcyjny wizualnie), jak i wnętrza. Spis i układ treści, załączniki, indeks, czytelna czcionka, streszczenie. Ktoś, kto będzie miał styczność z Twoim biznesplanem nie może mieć wątpliwości, że profesjonalnie i rzetelnie podchodzisz do tematu.
- Zwięzły. Czyli napisany w sposób, który zachęci czytelnika do analizy liczb i oceny możliwości wejścia na rynek. Musisz zadbać o styl pisania. Użyj prostego języka (myśli przewodnie zawarte w prostych zdaniach), bądź zwięzły. Unikaj żargonu w miarę możliwości i staraj się nie rozpisywać.
- Dynamiczny. Wykaż się kreatywnością, ale uważaj, by nie przesadzić. Jeśli firma, którą planujesz otworzyć nie przewiduje jakichś innowacji, powstrzymaj się przed koloryzowaniem rzeczywistości. Możesz dołączyć pokaz slajdów, krótkie wideo lub inne elementy, które ułatwią czytanie i odróżnią Twój biznesplan od innych.
- Dokładny i jednoznaczny. Jasność i zwięzłość są tu kluczowe. Biznesplan musi zawierać istotne informacje, dlatego nie możesz sobie pozwolić na zapomnienie o żadnej z nich. Kluczowe idee przedstaw na samym początku. Nie zmuszaj czytelnika do główkowania nad tym, co tak naprawdę planujesz robić. Jeśli jesteś w posiadaniu wyników jakiegoś interesującego badania, masz list referencyjny lub cokolwiek innego, co może się okazać przydatne, nie omieszkaj zawrzeć tego w swoim biznesplanie.
Podsumowując
Biznesplan to dokument, który systematyzuje i integruje działania, które będą niezbędne, aby pomysł na biznes stał się firmą. Dane zawarte w biznesplanie mogą jednoznacznie udowadniać, że planowany biznes jest opłacalny. Innymi słowy, jest to haczyk, na który możesz być w stanie „złapać” inwestora i przekonać go, że Twój pomysł jest świetny i ma potencjał. Biznesplanu możesz użyć również do oceny rentowności firmy, którą już prowadzisz.
Możesz mieć świetny pomysł na biznes, doskonałe plany marketingowe, zarządcze i operacyjne, ale jeśli nie zadasz sobie wysiłku, by napisać biznesplan, cała Twoja praca może pójść na marne. Jeśli masz problem z tym, by go przygotować samodzielnie, skorzystaj z gotowego planu biznesowego, który możesz zakupić tutaj. Możesz dokonać jego edycji według własnych potrzeb.