fbpx

Koszty początkowe biznesu – obliczanie krok po kroku

koszty początkowe biznesu

Ile pieniędzy będziesz potrzebować, aby założyć własną firmę? Koszty początkowe biznesu – jak je obliczyć, aby móc ubiegać się o dofinansowanie, przyciągnąć inwestorów i oszacować to, kiedy osiągniesz zysk? Są to pytania, które prawdopodobnie tłoczą się w Twojej głowie. Spokojnie. To tylko matematyka, a dzięki poniższym wskazówkom będziesz wiedzieć, w jaki sposób zabrać się do wyliczeń.

Obliczanie kosztów początkowych biznesu – dlaczego warto

Gruntowne przygotowanie się jest kluczem do odniesienia sukcesu w biznesie. Jeśli nie chcesz, aby coś Cię zaskoczyło, planowanie powinno stać się Twoim nawykiem. Zanim jeszcze otworzysz drzwi swojej firmy dla klientów, będziesz zmuszony do poniesienia kosztów. Zrozumienie tego, co Cię czeka z całą pewnością pozwoli uniknąć niemiłych niespodzianek. Dlaczego? Ponieważ obliczenie kosztów początkowych pomaga w:

  • Szacowaniu zysków;
  • Przeprowadzeniu szczegółowej analizy potencjalnych wydatków;
  • Uzyskaniu dofinansowania;
  • Przyciągnięciu inwestorów;
  • Oszczędzaniu pieniędzy dzięki różnego rodzaju ulgom.
Gruntowne przygotowanie się jest kluczem do odniesienia sukcesu w biznesie. Jeśli nie chcesz, aby coś Cię zaskoczyło, planowanie powinno stać się Twoim nawykiem.

Koszty początkowe biznesu – lista

Większość firm działających na rynku można zakwalifikować do jednej z trzech podstawowych kategorii: klasycznych stacjonarnych firm, biznesów działających w sieci lub dostawców usług. W zależności od tego, jaki rodzaj działalności planujesz prowadzić, musisz przygotować się na poniesienie wszystkich lub niektórych z poniższych kosztów początkowych: 

  • Powierzchnie biurowe,
  • Wyposażenie i materiały,
  • Towary,
  • Media (telefon, Internet itp.),
  • Zezwolenia i licencje,
  • ZUS,
  • Prawnik i księgowy,
  • Ubezpieczenie firmy,
  • Wynagrodzenia pracowników,
  • Reklama i marketing,
  • Badania rynku,
  • Drukowane materiały marketingowe,
  • Stworzenie strony internetowej.

Uzupełnij powyższą listę liczbami

Teraz gdy masz już listę swoich wydatków, możesz oszacować, ile naprawdę będą kosztować poszczególne pozycje, jakie się na niej znajdują. Niektóre koszty będą miały jasno określone kwoty, np. licencje, za które z góry wiesz ile zapłacisz. Może zajść potrzeba obliczenia innych kosztów, które są mniej przewidywalne, takich jak pensje pracowników. Warto także przeprowadzić małe badanie i porównać oferty różnych usługodawców, by móc zaoszczędzić jak najwięcej. Mowa tu np. o dostawcy usług telekomunikacyjnych.  

Wydatki jednorazowe i miesięczne + budżet na wydatki awaryjne

Masz już wstępny wynik obrazujący to, ile pieniędzy będziesz potrzebować na wystartowanie swojego biznesu. Kolejnym krokiem jest podzielenie kosztów na wydatki jednorazowe i miesięczne.

Kwoty jednorazowe to początkowe koszty wymagane do rozpoczęcia działalności. Jednorazowo zapłacisz np. za sprzęt czy licencje. Skrupulatnie zapisuj swoje wydatki i zbieraj faktury, które przekażesz swojemu księgowemu w chwili, gdy będzie czas na rozliczenie podatków.

Miesięczne wydatki zwykle obejmują takie rzeczy, jak wynagrodzenia pracowników, czynsze i rachunki za media. Aby mieć jasny obraz stałych kosztów swojej firmy, będziesz potrzebować przynajmniej 1 roku, choć bilans zrobiony po 5 latach od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej da Ci dużo lepszy pogląd na to, ile faktycznie kosztuje Cię prowadzenie firmy.  

Po dodaniu jednorazowych i miesięcznych kosztów prowadzenia firmy dobrze jest jeszcze przeznaczyć jakąś kwotę na nieplanowane wydatki, które lubią się pojawiać dokładnie wtedy, gdy nie masz na nie ani grosza. Sporządzenie listy kosztów początkowych pomoże Ci również w rozplanowaniu tego ile, za co i kiedy będziesz musiał wyciągnąć pieniądze z firmowej kasy.

Sporządzenie listy kosztów początkowych pomoże Ci również w rozplanowaniu tego ile, za co i kiedy będziesz musiał wyciągnąć pieniądze z firmowej kasy.

Skorzystaj z obliczeń kosztów początkowych biznesu, aby uzyskać fundusze na rozpoczęcie działalności

Starannie przygotowane przejrzyste zestawienie przewidywanych kosztów początkowych będzie Ci potrzebne podczas pisania biznesplanu oraz w momencie starania się o uzyskanie dofinansowania na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Jednostka odpowiedzialna za ocenę i decyzję dotyczącą tego, czy owo dofinansowanie otrzymasz, czy też nie, porówna oczekiwane koszty z przewidywanymi zyskami i oceni rentowność Twojego pomysłu na biznes. To samo dotyczy inwestorów, którzy potencjalnie zainteresują się Twoim projektem.

Pin It on Pinterest