fbpx

Obniżanie kosztów w firmie

obniżanie kosztów w firmie

Obniżanie kosztów w firmie ma w obecnych czasach większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Szalejąca pandemia koronawirusa zmusza właścicieli dużych i małych przedsiębiorstw do znalezienia sposobów na to, aby mówiąc najprościej jak się da – kasa się zgadzała. Nie jest to zadanie łatwe, zwłaszcza że redukcja kosztów nie może oznaczać obniżenia poziomu świadczonych usług czy produktów. Ten poziom musi pozostać wysoki. Aby to osiągnąć, powinieneś pracować wydajniej, ale także planować i ukierunkować swoje działania tak, aby przyniosły pożądane rezultaty.

Redukcja personelu – czy to na pewno dobry (jedyny) sposób na obniżenie kosztów w firmie?

Najczęściej pierwszym pomysłem, jaki przychodzi do głowy borykającemu się z problemami finansowymi przedsiębiorcy jest redukcja zatrudnienia. Wynikiem tego działania może być jednak spadek wydajności reszty zespołu, a co za tym idzie niemożność poradzenia sobie z wymaganiami klientów i ich obsługą.

Pracownik to nie tylko „dodatkowy koszt” dla Twojej firmy. To przede wszystkim wiedza, doświadczenie i umiejętności, dzięki którym w pewnym momencie byłeś w stanie zdobyć przewagę konkurencyjną. Pozbywając się specjalistów ze swojej firmy, pozbawiasz ją szansy na to, że wreszcie się odbije. Wyjściem jest jak najlepsza organizacja działań i procesów. To dużo tańsze rozwiązanie, które jednocześnie przyniesie jak najmniej wewnętrznych zawirowań.

Redukcja kosztów nie może oznaczać obniżenia poziomu świadczonych usług czy produktów

Gdy tylko to możliwe, korzystaj z usług outsourcingowych

Wiele firm decyduje się na outsourcing, co wiąże się z zatrudnianiem wykwalifikowanych specjalistów, którzy pracują w Twoim biurze lub zdalnie. Na rynku pracy możesz znaleźć wielu znakomitych fachowców, którzy z całą pewnością zdecydują się pracować dla Ciebie. Dzięki temu nie będziesz zmuszony zatrudniać np. grafika czy programisty stron internetowych na pełny etat. Dlatego tam, gdzie to tylko możliwe korzystaj z outsourcingu, co pozwoli na obniżenie kosztów w firmie.

Przykładami pracowników, których nie musisz mieć zatrudnionych na etacie są:

  • Księgowy
  • Ekipa sprzątająca
  • Marketingowiec
  • Asystent biura
  • Grafik
  • Programista itp.

Jak widzisz jest tego całkiem sporo, a powyższa lista nie zawiera wszystkich profesji, z których usług możesz skorzystać w ramach outsourcingu.

Abonamenty i korzystanie z płatnych programów wymagających opłacenia licencji

Zapewne w swojej firmie korzystasz z wielu różnego rodzaju narzędzi, bez których nie wyobrażasz sobie codziennego funkcjonowania.

Telefon i Internet to dwa podstawowe abonamenty, jakie co miesiąc masz do opłacenia. Czy porównałeś oferty różnych dostawców usług telekomunikacyjnych, by upewnić się, że firma której jesteś wiernym klientem od wielu lat, nie zarabia na Tobie więcej, niż trzeba?

Dodatkowo przyjrzyj się wszelkiego rodzaju programom, jakie masz zainstalowane na komputerze. Antywirus, program graficzny, oprogramowanie do fakturowania itp. Czy jest możliwość, aby rozpocząć korzystanie z bezpłatnych wersji tychże narzędzi lub z ich alternatyw? Jeśli tak, koniecznie to zrób i to jak najszybciej.

Prenumerujesz czasopisma? Serwer, na którym hostujesz stronę firmową kosztuje majątek? Elementów generujących koszty w Twojej firmie może być naprawdę sporo. Weź pod lupę wszystkie cykliczne płatności i zastanów się, z których z nich możesz zrezygnować lub które możesz zmienić na tańsze, a przekonasz się ile pieniędzy będziesz w stanie zaoszczędzić. Jak to się mawia „Ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka”.

Obniżanie kosztów w firmie jest konieczne nawet w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie.

Obniżanie kosztów w firmie – inne sposoby

  • Negocjuj z dostawcami i bankami. Szukaj rabatów na zakup surowców, opakowań, materiałów biurowych, obniżkę czynszu, obniżkę oprocentowania lub zwiększenie liczby rat kredytu.
  • Nie wydawaj lekką ręką. Zamawiasz kawę do biura? Przyjmijmy, że kubek kawy na wynos kosztuje 13 PLN. Jedna kawa dziennie daje nam koszt 65 PLN tygodniowo, a w skali roku okrągłą sumkę 3120 PLN! Kup ekspres i delektuj się aromatycznym napojem przygotowywanym samodzielnie.
  • Dbaj o relacje z klientami. Czy zdajesz sobie sprawę z faktu, iż pozyskanie nowego klienta kosztuje znacznie więcej niż utrzymanie dotychczasowego?
  • Usprawnij proces sprzedaży. Możesz wykorzystać np. cross-selling (motywowanie klienta do zakupu dodatkowych produktów lub usług w pakiecie).
  • Zainwestuj w systemy informacyjne, które automatyzują procesy i zwiększają produktywność.
  • Skorzystaj z możliwości, jakie daje Internet. Reklamy online i ogólnie reklamy biznesowe w Internecie mogą być bardzo opłacalne (ROI). Zachęcaj klientów do zakupów w Twoim sklepie internetowym. 

Obniżanie kosztów w firmie jest konieczne nawet w dobrze prosperującym przedsiębiorstwie. Po co płacić więcej, skoro da się to mieć taniej? Zaoszczędzone pieniądze można wykorzystać np. do zasilenia poduszki finansowej firmy. Redukcja kosztów powinna przebiegać według precyzyjnie ustalonego planu i obejmować zarówno natychmiastowe korzyści, jak i długoterminowe oszczędności.

Pin It on Pinterest