fbpx

Szansa biznesowa a pomysł na biznes

szansa biznesowa a pomysł na biznes

Wiele osób używa wymiennie terminów pomysł na biznes oraz szansa biznesowa w taki sposób, jakby były to tożsame pojęcia. A prawda jest taka, że są to dwa zupełnie odmienne zagadnienia, których definicjom przyjrzymy się poniżej. Jest to niezbędne w celu zrozumienia różnic, jakie między nimi występują, dzięki czemu będziemy mogli skutecznie wprowadzać nasze pomysły w życie.

Pomysł – co to właściwie jest

Aby zrozumieć pojęcie, jakim jest pomysł, cofnijmy się do czasów starożytnych. Według Platona świat składa z rzeczy realnych oraz ich idei. Oznaczałoby to, że żyjemy wśród złudzeń będących niczym innym, jak naszymi wyobrażeniami na temat otaczających nas przedmiotów. Po krótszym zastanowieniu się nad tą teorią trudno się z nią nie zgodzić.

Pomysłem możemy nazwaćmyśl lub zbiór myśli, które powstają w umyśle danej osoby. Pomysł może powstać celowo lub przypadkowo. Może być wynikiem dyskusji, burzy mózgów lub pojawić się zupełnie nieoczekiwanie – jakby znikąd.

Pomysły zwykle powstają w celu rozwiązania jakiegoś problemu. Dzięki temu jesteśmy w stanie zaspokoić potrzeby, ułatwić proces wykonywania danej czynności, krótko mówiąc ułatwić sobie lub innym życie.

Każdy udany biznes zaczyna się od pomysłu, na który wpada przedsiębiorca.

Pomysł na biznes 

To percepcja, opinia, myśl, którą można wykorzystać do osiągnięcia finansowego zysku. Zwykle skupia się na produkcie lub usłudze, którą oferuje się ludziom w zamian za pieniądze. Pomysł jest pierwszym kamieniem milowym w projekcie czy też podczas zakładania firmy. Każdy udany biznes zaczyna się od pomysłu, na który wpada przedsiębiorca.

Chociaż pomysł na biznes ma potencjał generowania zysku finansowego, doskonale wiemy, że nie ma on żadnej wartości komercyjnej. W rzeczywistości wszystkie idee mają wymiar teoretyczny. Są w umysłach ich twórców. A pomysłów, które tam zostają i nigdy nie zostają przeniesione do realnego świata, jest mnóstwo. Innymi słowy, nie kończą się na czymś, co przynosi zysk. 

Aby się przekonać, czy jest szansa, że ​​dany pomysł odniesie sukces na rynku, należy najpierw sprawdzić jego opłacalność i innowacyjność. Jaki powinien być pomysł na biznes? Odpowiedzi znajdziesz poniżej:

  • Istotny (tzn. musi rozwiązać problem lub być w stanie zaspokoić potrzeby grupy docelowej);
  • Innowacyjny;
  • Unikalny;
  • Opłacalny na dłuższą metę.

Aby pomysł był rentowny, musi spełniać następujące warunki:

  • Powinien oferować klientom konkretną korzyść. Proponować rozwiązanie problemu lub zaspokajać potrzebę. Każdy udany pomysł na biznes musi mieć unikalną propozycję wartości, jaką przedstawia.
  • Musi istnieć rynek, który go zaakceptuje i być odmienny od tego, co oferuje konkurencja.
  • Powinien zawierać mechanizm, który będzie generował zysk. Oznacza to, że będzie możliwym znalezienie odpowiedzi na pytanie, ile pieniędzy można na tym zarobić i w jaki sposób zostanie to osiągnięte.
Aby się przekonać, czy jest szansa, że ​​dany pomysł odniesie sukces na rynku, należy najpierw sprawdzić jego opłacalność i innowacyjność. 

Szansa biznesowa

Szansa biznesowa to sprawdzony pomysł, który może stale generować dochód. Jest to pomysł na biznes, który został przebadany pod kątem skuteczności i jest gotowy do zaistnienia na rynku.

Prawdą jest, że w głowach przedsiębiorców (ale nie tylko) każdego dnia rodzi się wiele pomysłów na biznes. W praktyce jednak jedynie niewielki odsetek z nich okazuje się być opłacalny. Ten odsetek to właśnie szanse biznesowe.

Szansa biznesowa, musi spełniać następujące kryteria:

  • Mieć wysoką marże zysku brutto;
  • Powinna być w stanie wygenerować pierwsze zyski w ciągu pierwszych 12-36 miesięcy;
  • Musi mieć zdolność do prowadzenia biznesu do sukcesu;
  • Powinno być możliwe, aby ewoluowała w czasie;
  • Powinna wiązać się ze stosunkowo niskim ryzykiem lub ryzykiem, które jest możliwe do opanowania lub ograniczenia.

Świat jest pełen dobrych pomysłów. Nie ma jednak równie wielu przedsiębiorców, którzy potrafią przekształcić te pomysły w szanse biznesowe, a docelowo w dochodowe firmy.

Szansa biznesowa a pomysł na biznes – jaka jest między nimi różnica?

Największą różnicą między pomysłem na biznes a szansą biznesową jest to, że tę drugą możesz sprzedać, czego nie da się zrobić z pomysłem.

Aby pomysł mógł z powodzeniem stać się szansą, konieczne jest:

  • Przeprowadzenie badania rynku;
  • Przeprowadzenie studium wykonalności;
  • Stworzenie modelu biznesowego;
  • Posiadanie zespołu, który dany projekt wdroży w życie w postaci konkretnego produktu lub usługi.
Największą różnicą między pomysłem na biznes a szansą biznesową jest to, że tę drugą możesz sprzedać, czego nie da się zrobić z pomysłem.

Poważne i odpowiedzialnie traktowanie naszych pomysłów na biznes pozwoli na przeobrażenie ich w szanse biznesowe i umożliwi zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia. Żaden szanujący się przedsiębiorca nie pozwoli sobie na podejmowanie nieuzasadnionego ryzyka. Każde działanie poprzedza dogłębną analizą i gdy ma wystarczająco wiele danych przechodzi do realizacji pomysłu lub jego odrzucenia.

Szukasz pomysłu na biznes? Zajrzyj do treści tego wpisu. Być może znajdziesz coś, co Cię zainspiruje.

Pin It on Pinterest