SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli w zasadzie wszystkie techniki promocji witryny lub optymalizacji witryny internetowej. Wykonywane są one na stronie internetowej i poza nią w celu uzyskania jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych lub fraz. W ostatnich latach pozycjonowanie i promocja stron internetowych stały się integralną częścią działań marketingu internetowego. Stały się także kolejnym narzędziem do reklamowania produktów i usług firmy w sieci jako całości.
SEO w 3 podstawowych krokach
Promocja i optymalizacja witryny za pomocą technik SEO zapewniających wysokie wyniki organiczne w wyszukiwarkach jest możliwa dzięki trzem podstawowym krokom:
- Analiza
A konkretnie dokładne zbadanie działań konkurencji, interesujących Cię słów kluczowych, rodzaju konkurencji, która już istnieje itp. Po takiej analizie posiadamy wyniki, dzięki którym jesteśmy w stanie wyciągnąć wnioski dotyczące strategii, jaką należy obrać.
- On-site SEO
Czyli wszystkie te działania w obrębie naszej strony internetowej, które umożliwią wyszukiwarkom poprawny „odczyt” Twojej strony internetowej. Chodzi o to, by roboty Google były w stanie ją zrozumieć i poprawnie skategoryzować. Aby móc to osiągnąć należy zadbać o kilka istotnych elementów, dokonując odpowiednich działań i poprawek na każdej podstronie naszej strony lub sklepu internetowego.
- Pozyskiwanie linków
A dokładnie to, co rozumiemy pod pojęciem Off-Site SEO. Jest to szereg czynności, które wykonujemy poza naszą stroną www wykorzystując do tego celu inne strony internetowe. W przypadku Off-site SEO cierpliwość i przemyślane, niespieszne kroki zaprocentują zbudowaniem mocnego profilu linków zwrotnych. Budowanie bazy linków jest jednym z najważniejszych kroków w promocji każdej strony internetowej. Proces ten powinien zostać przeprowadzony bardzo uważnie, gdyż bardzo łatwo można uzyskać efekt przeciwny do zamierzonego.
Korzyści płynące z SEO
Dzięki umiejętnie przeprowadzonemu procesowi optymalizacji możemy:
- Zwiększyć ruch w naszej witrynie bez konieczności płacenia za reklamy dzięki organicznym wynikom wyszukiwania
- Zwiększyć ruch na stronie docelowej dzięki kierowaniu na interesujące nas słowa kluczowe
- Zbudować bazę klientów i zwiększyć sprzedaż
- Zwiększyć rozpoznawalność naszej marki
Optymalizacja i promocja strony internetowej ma fundamentalne znaczenie dla powodzenia realizacji strategii marketingowej. Istnieją dwa sposoby na to, by Twoja strona internetowa znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Pierwszym z nich jest optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek (wyniki organiczne). Drugi sposób to płatne wyniki wyszukiwania przy użyciu kampanii reklamowych w Google Ads.
Wynikami organicznymi nazywamy te wyniki wyszukiwania, które pojawiają się po wpisaniu w oknie wyszukiwarki pożądanej frazy i nie są reklamą Google Ads. Wyniki organiczne są wynikiem wysiłku włożonego w SEO i są bardzo ważne, ponieważ gwarantują bezpłatne odwiedziny użytkowników na Twojej stronie internetowej.
Stworzenie unikalnej strategii marketingowej dla strony internetowej jest kluczem do osiągnięcia pierwszych pozycji w Google. Można to uzyskać poprzez szereg niezbyt skomplikowanych, aczkolwiek czasochłonnych czynności. Dobrym pomysłem jest tworzenie treści w formie artykułów na firmowym blogu. Google kocha treści, które mogą się okazać w jakiś sposób przydatne użytkownikom sieci. Zasada działania wyszukiwarek jest taka sama, bez względu na jej producenta. Nieustannie przeszukują, indeksują i umieszczają w swoich bazach danych strony, które odwiedzają. Dlatego też w Twoim dobrze pojętym interesie jest zadbać o to, aby na stronie znalazło się jak najwięcej przydatnych w ich mniemaniu treści.
SEO : im wyższa pozycja w wynikach, tym większe zaufanie
Oczywiście chcesz, aby wyniki związane z wyszukiwaniem oferowanych przez Ciebie produktów i usług pojawiały się jak najwyżej w wyszukiwarkach.
Przeciętny użytkownik Internetu uważa, że jeśli produkt pojawia się wysoko w wyszukiwarkach, to jest on dużo bardziej wart zaufania, niż te, które pojawiają się niżej. Co to oznacza dla Twojej firmy? Oznacza to, że jeśli będziesz w stanie konsekwentnie zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, to szanse na to, że użytkownicy odwiedzą Twoją stronę są bardzo duże. Skoro Google dał Ci przepustkę do tego, by zajmować pozycję w TOP5, w przekonaniu internauty oznacza to, że Twojej firmie można zaufać.
Jednocześnie SEO wynagradza Twoją firmę za jej wysiłki włożone w pracę nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Powód jest prosty. Pozycjonowanie daje Ci możliwość zaprezentowania produktu lub usługi użytkownikom, bez narażania ich na marnotrawienie czasu, jeśli w swojej ofercie nie posiadasz tego, czego szukają. Ponadto nie musisz ich przekonywać, że potrzebują Twojego produktu lub usługi. Wystarczy ich przekonać, że jesteś właściwą firmą, aby je kupili.
Podsumowując
Inwestycja w wysokiej jakości SEO marki lub witryny internetowej zawsze będzie korzystna, ponieważ można ją uznać za technikę marketingową „nowej ery”. Proces ten w dzisiejszych czasach ma kluczowe znaczenie dla wizerunku marki. Zaniedbywanie optymalizacji naszej strony można porównać do działania po omacku. Możesz wydawać grubą kasę na reklamy w Google i dzięki temu królować na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Pomyśl jednak o tym, co się stanie, gdy nagle zabraknie środków na reklamę? Twoja strona internetowa zniknie w czeluściach Internetu i nikt na nią nie trafi. To najczarniejszy scenariusz, aczkolwiek nie niemożliwy.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat prawidłowego korzystania z SEO to koniecznie zapoznaj się z treścią szkolenia “SEO – Optymalizacja i pozycjonowanie stron bez tajemnic“.