fbpx

Badanie rynku i analiza konkurencji

badanie rynku i analiza konkurencji

Badanie rynku i analiza konkurencji pomagają znaleźć klientów dla Twojej firmy i uczynić ją wyjątkową oraz atrakcyjną. Połącz te dwa narzędzia, aby zdobyć przewagę konkurencyjną dla swojego biznesu.

Skorzystaj z badania rynku, aby znaleźć klientów

Badania rynku łączą zachowania konsumentów i trendy gospodarcze, dzięki czemu możesz znaleźć sposoby na ulepszenie swojego pomysłu na biznes. Bardzo ważne jest, aby od początku zrozumieć swoich docelowych odbiorców. Badania rynku pozwalają zmniejszyć ryzyko, nawet jeśli Twoje przedsięwzięcie jest jak na razie jedynie pomysłem.

Zbierz informacje demograficzne, aby lepiej zrozumieć możliwości i ograniczenia związane z pozyskiwaniem klientów. Może to obejmować dane populacji dotyczące wieku, zamożności, statusu rodzinnego, zainteresowań lub wszelkich innych informacji związanych z Twoją firmą.

Następnie odpowiedz na poniższe pytania, aby uzyskać wyraźny obraz rynku, w który celujesz:

  • Popyt: czy istnieje zapotrzebowanie na Twój produkt lub usługę?
  • Wielkość grupy docelowej: ile osób będzie zainteresowanych Twoją ofertą?
  • Wskaźniki ekonomiczne: średnie dochody grupy docelowej i stopa zatrudnienia?
  • Lokalizacja: gdzie mieszkają Twoi klienci i w jaki sposób Twoja firma może do nich dotrzeć?
  • Nasycenie rynku: ile podobnych firm do Twojej prowadzi już swoją działalność?
  • Ceny: ile potencjalni klienci płacą za produkty lub usługi podobne do Twoich?

Musisz także na bieżąco śledzić trendy. Dzięki temu będziesz w stanie zwiększyć swój udział w rynku, co pozwoli na wzrost zysków.

Badanie rynku możesz przeprowadzić bazując na dostępnych w różnego rodzaju źródłach danych, możesz także spróbować dotrzeć bezpośrednio do konsumentów i od nich uzyskać odpowiedzi na powyższe pytania. Wszystkie chwyty dozwolone. Najważniejsze, by stać się posiadaczem rzetelnych danych.

Wizja skorzystania z istniejących danych może być kusząca, zwłaszcza że jest to dość szybki i mało czasochłonny proces badania rynku. Jednak jeśli celujesz w niszę, uzyskane wyniki mogą być niewiarygodne z uwagi na specyficznych odbiorców.

Zadawanie pytań konsumentom może dać ci dużo lepszy wgląd w grupę docelową. Jednak bezpośrednie badania są żmudne i kosztowne. Użyj tego sposobu, aby odpowiedzieć na pytania dotyczące Twojej firmy lub klientów, takie jak np. reakcje na Twoje logo czy ulepszenia, które możesz wprowadzić do swoich produktów, albo usług.

Badanie rynku i analiza konkurencji pozwalają na zdobycie przewagi konkurencyjnej dla Twojego biznesu

Analiza konkurencji dla zdobycia przewagi rynkowej

Dzięki temu procesowi poznasz firmy, które konkurują z Tobą o potencjalnych nabywców. Jest to klucz do zbudowania przewagi konkurencyjnej, dzięki której będziesz w stanie wygenerować dochody.

Przeprowadzając analizę oceń następujące cechy krajobrazu konkurencyjnego:

  • Twoje mocne i słabe strony;
  • Pośredni lub drugorzędni konkurenci, którzy mogą wpłynąć na Twój sukces;
  • Twoja szansa wejścia na rynek;
  • Udział w rynku;
  • Przeszkody, które mogą utrudnić Ci wejście na rynek;
  • Znaczenie rynku docelowego dla konkurencji.

Wiele branż może konkurować o obsługę tych samych lub podobnych klientów. Dlatego musisz przeprowadzić analizę konkurencji bazując na branżach ściśle związanych z Twoją. Istnieje wiele sposobów, aby to zrobić:

  • Przyjrzyj się stronom internetowym konkurentów;
  • Zapoznaj się z opiniami klientów, którzy skorzystali z ich usług;
  • Prześledź ich profile w mediach społecznościowych;
  • Zapoznaj się z treściami publikowanymi na blogu firmowym;
  • Zasubskrybuj ich newsletter;
  • Kup produkt od konkurencji;
  • Przyjrzyj się cenom.

Dzięki powyższym zabiegom będziesz w stanie zrozumieć wiele rzeczy na temat Twojej konkurencji. Jak wygląda i jaki układ ma ich strona www? Co znajduje się w opisach produktów? Co piszą o nich klienci? Jakie rozwiązania lub ulepszenia sugerują? Jak często i jakie treści publikują w mediach społecznościowych? Czy zaangażowanie ich fanów w social mediach jest duże? Jak szybko odpowiadają na wiadomości? Co i jak często publikują na blogu? Jak wygląda ich newsletter, w jakim stylu i klimacie jest on utrzymany, a także jak częste są wysyłki? A co z obsługą klienta po zakupie? Jak długi jest czas oczekiwania na przesyłkę i jak pakują swoje produkty? Czym tłumaczą ceny swoich produktów?

Jak widzisz pytań jest wiele, lecz tyle samo jest też odpowiedzi. Zrób z nich pożytek, użyj ich na swoją korzyść i nie zawahaj się przed wykorzystaniem nieuwagi i niedoskonałości Twojej konkurencji.

Badanie rynku i analiza konkurencji to podstawowe narzędzia, z których powinien korzystać każdy przedsiębiorca, któremu zależy na tym, aby jego biznes mógł się rozwijać. Chcesz dowiedzieć się, jak obliczyć koszty początkowe biznesu? Zapoznaj się z treścią tego wpisu.

Pin It on Pinterest