Przedsiębiorcy są to osoby, będące w stanie dostrzec potencjał biznesowy tam, gdzie inni go nie zauważają. To ludzie, którzy potrafią stworzyć wizję całego przedsięwzięcia, zaplanować je, po czym przejść do etapu realizacji. Czy to oznacza, że osób posiadających pierwiastek przedsiębiorczości nie dotykają porażki? Oczywiście, że nie. Gdyby tak było, nie istniałoby pytanie będące tematem tego wpisu. Dlaczego firmy upadają? Może się na to składać wiele czynników, które wspólnie przeanalizujemy poniżej.
Niedostateczne przygotowanie
Biznesplan jest swego rodzaju mapą, która prowadzi nas przez kolejne etapy rozwoju firmy. Spisanie kluczowych założeń biznesu, który planujemy prowadzić, pozwala skoncentrować się na kolejnych celach, jakie nasza firma powinna osiągnąć w konkretnych ramach czasowych.
Ponadto podczas pisania biznesplanu chcąc nie chcąc przeprowadzamy analizę rynku, przyglądamy się naszej konkurencji, opracowujemy strategię cenową itd. Jeśli podejdziemy do tego zadania w sposób nieumiejętny lub nie przyłożymy się do niego jak trzeba, porażkę mamy niemal gwarantowaną.
Zbyt niski budżet
Pierwszą czynnością podczas oceny rentowności idei biznesowej jest jak już wspomniałem napisanie biznesplanu. Dobrą praktyką jest wyliczenie kosztów początkowych biznesu z zachowaniem odpowiednio dużego marginesu bezpieczeństwa. Niestety nierzadko zdarza się, że nawet doświadczeni biznesmeni oceniają wielkość inwestycji zbyt optymistycznie, pokładając nadzieje w szybkie generowanie przychodów.
Czasem się to udaje, innym razem nie. Oczekiwanie na pierwsze wymierne zyski przedłuża się, firma zaczyna popadać w finansowe tarapaty i jedynym rozwiązaniem staje się zamknięcie jej.
Brak lub zbyt małe doświadczenie w branży
Jeżeli planujemy wejście na rynek z biznesem, którego specyfiki zupełnie nie znamy, to nie może wróżyć nic dobrego. Wiadomo, że wszystkiego da się nauczyć. Lecz jak powiedział kiedyś Benjamin Franklin: Czas to pieniądz. W momencie, gdy Twojej nowopowstałej firmie będą potrzebne fundusze na utrzymanie się i rozwój, nie bardzo będzie czas na uczenie się podstaw.
Dlatego też, zanim zainwestujesz chociażby złotówkę, zapoznaj się z potrzebami i wymaganiami rynku docelowego, na którym planujesz działać. Dowiedz się kim są Twoi potencjalni klienci, znajdź sposób, w jaki będziesz chciał ich przekonać do skorzystania z Twoich usług, dopracuj swój produkt w najdrobniejszych szczegółach. Dopiero później ruszaj na podbój rynku. Nigdy odwrotnie.
Start w wielkim stylu
Nowa firma oznacza konieczność zainwestowania w maszyny, urządzenia, czasem meble i wyposażenie. Wiadomo – każdy chce pracować na sprzęcie najwyższej jakości. A za tą niestety trzeba zapłacić. Tam, gdzie to konieczne nie żałuj grosza. Lecz jeśli gdzieś możesz zaoszczędzić parę złotych, długo się nie zastanawiaj.
Zapytasz: Jak będzie wyglądał Prezes siedzący na taborecie, podjeżdżający pod firmę wysłużonym samochodem i korzystający z prehistorycznego laptopa i telefonu? Odpowiedź brzmi: normalnie. Będzie wyglądał jak osoba, która doskonale zdaje sobie sprawę z priorytetów. Jak ktoś, kto rozumie, że jeśli biznes wypali, przyjdzie czas na wygodny fotel prezesa, lepsze auto i nowocześniejszy sprzęt elektroniczny. Aby tak się mogło stać, zainwestowane pieniądze muszą zacząć się zwracać. A osiągniesz to nie poprzez markową koszulę, a przez dobrej jakości materiały (o ile coś wytwarzasz), bezawaryjne maszyny, wykwalifikowany personel itd.
Zbytnie główkowanie
Oczywiście, że strategia jest niezbędna, tak samo jak przemyślane posunięcia. Nie możesz jednak koncentrować się wyłącznie na tym. Otworzyłeś firmę, zatem plan jest taki, że zaczniesz zarabiać. Aby mogło to nastąpić musisz rozpocząć sprzedaż. Zamiast w nieskończoność dopracowywać szczegóły, dużo lepiej jest wystartować z tym, co już masz i w razie potrzeby dokonać niezbędnej korekty.
Plany są po to, by je modyfikować. Pamiętaj, że nigdy nie będziesz w stanie stworzyć strategii idealnej. Takiej, której nie będzie można już w żaden sposób ulepszyć. Dlatego też działaj, monitoruj i koryguj. W przeciwnym wypadku zrobią to za Ciebie konkurencyjne firmy. A Ty spakujesz manatki i wrócisz do punktu wyjścia.
Rekordowe tempo wzrostu
Czy szybki wzrost firmy może być szkodliwy? Niestety tak. Owszem, każdy przedsiębiorca planuje rozwijać swój biznes, aby ten mógł przynosić coraz większe zyski. Lecz może dojść do sytuacji, w której coś, co miało sprawić, że będziemy jeść złotymi sztućcami przyczyni się do spektakularnej porażki. Jak to możliwe?
Rozwój przedsiębiorstwa powinien się odbywać zgodnie z opracowaną strategią będącą realnym planem stałego i trwałego wzrostu. Każde kolejne przedsięwzięcie będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jeśli nie oszacujesz wszystkiego tak, jak należy, możesz potknąć się o własny sukces. Upadek będzie w tym przypadku bardzo bolesny.
Niedocenianie znaczenia reklamy i marketingu
W przypadku każdej firmy, niezależnie od jej rozmiaru, promocja ma niebotyczne znaczenie. Jeśli jesteś zdania, że klienci sami Cię znajdą, to możesz się przeliczyć. Podobnie, jak w większości Twoich działań jako przedsiębiorcy, reklama i marketing powinny wynikać z przemyślanej strategii.
Nawet, jeśli w chwili, w której zaczynasz biznes nie posiadasz funduszy na reklamę, możesz wykorzystać darmowe formy promocji online. Abyś mógł poinformować klientów o istnieniu Twojej firmy, będziesz potrzebować strategii marketingowej. Jest to niezbędne, aby Twój biznes mógł zaistnieć i utrzymać się na rynku.
Nieodpowiedni dobór pracowników
Jesteś szefem firmy. To wcale nie oznacza, że musisz znać się na wszystkim. Nie jest powiedziane również, że nie możesz zatrudniać osób, posiadających wyższe kwalifikacje od Ciebie. Powiem inaczej – jest bardzo wskazane, aby Twój zespół tworzyły osoby uzdolnione i doświadczone.
Tylko w ten sposób będziesz w stanie sprawić, że Twoja mała firma przetrwa pierwsze lata jej działania, zakorzeni się na rynku i przyniesie oczekiwane zyski. Mogą zdarzyć się momenty, w których będziesz czuć się „jak mało ważne ogniwo”, lecz uwierz mi, że bez kapitana ten okręt daleko nie popłynie. Trzymaj więc stery i zarządzaj załogą, abyście wspólnymi siłami mogli bezpiecznie dopłynąć do celu.
Koncentrowanie się nie na tym, co trzeba
Pierwszą i najważniejszą wartością w Twojej firmie są klienci. Nie Ty czy Twoje marzenie o prowadzeniu biznesu. Nie pieniądze. Klienci. To dzięki nim jesteś w stanie działać na rynku, stale zwiększać zakres świadczonych usług, płacić swoim pracownikom, wygodnie żyć. Dlatego też skoncentruj się na tym, aby wsłuchać się w to, co odbiorcy mówią do Ciebie. Poznaj ich potrzeby i znajdź sposób na to, by je zaspokoić.
Otrzymałeś niepochlebną opinię? Zamiast „kląć na czym świat stoi”, zastanów się, dlaczego klient był niezadowolony? Czy mogłeś zrobić coś inaczej? Istnieje sposób na ulepszenie Twojego produktu? Czy inne osoby, które być może nie wyraziły swojej opinii na ten temat również spotkały się z podobnym problemem? Pytaj, dociekaj, wyciągaj wnioski, optymalizuj. Skoncentruj się na tym, co naprawdę ważne.
Brak zaangażowania
Dzieje się tak w momencie, w którym zachłyśnięty własnym sukcesem przedsiębiorca nagle odpuszcza. Utwierdza się w błędnym przekonaniu, że skoro tryby zostały wprawione w ruch, to teraz jego obecność i poświęcenie nie są już potrzebne. Musisz pamiętać, że firma to nie perpetuum mobile.
Nie jest tajemnicą, że prowadzenie firmy wielokrotnie wiąże się z mozolną pracą przez wiele godzin dziennie, z mnóstwem wyrzeczeń, koniecznością przeorganizowania własnego życia. Bycie przedsiębiorcą nie jest łatwe. I to może męczyć. Jeśli nie czujesz się na siłach, by stawić czoła wyzwaniu, lepiej nawet nie zaczynaj. Brak zaangażowania z Twojej strony doprowadzi najprawdopodobniej do konieczności pogodzenia się z porażką, jaką poniesie Twoja firma.
Dlaczego firmy upadają – podsumowanie
Wielokrotnie dochodzi do sytuacji, w której nowa firma, pomimo świetnego pomysłu, kreatywnego założyciela i mnóstwa włożonej pracy upada. Nierzadko do zamknięcia biznesu dochodzi przed upływem pierwszego roku od dni jej założenia. Ze statystyk wiemy, że dosięga to aż 1/3 przedsiębiorstw. Piątą rocznicę działania na rynku mogą obchodzić nieliczni.
Posiadając wiedzę odnośnie tego, na co powinieneś zwrócić uwagę, najprawdopodobniej będziesz w stanie uchronić się od błędów mogących doprowadzić Cię do przedterminowego bankructwa.