Obranie nowej ścieżki zawodowej nie jest łatwe. Jednakże kryzys spowodowany pandemią koronawirusa zmusza coraz to więcej osób do rozważenia możliwości otworzenia własnej firmy. Większość pomysłów dotyczy biznesu w sieci. Dlaczego? Ponieważ w obecnej sytuacji wybór ten wydaje się być jednym z najbezpieczniejszych. Tylko w jaki sposób można od podstaw rozpocząć biznes online? Odpowiedzi na to pytanie znajdziesz poniżej.
Miej w głowie to, że nie od razu Rzym zbudowano. Rozwijanie biznesu wymaga cierpliwości i wytrwałości w dążeniu do celu. Stawka jest wysoka. Tu rozgrywa się Twoje być albo nie być. Stabilizacja finansowa, byt Twojej rodziny, bezpieczeństwo – to Twoje cele. Nie mogę obiecać, że będzie łatwo. Mogę jednak sprawić, że w swoją podróż do przedsiębiorczości wyruszysz dobrze przygotowany. No to jak? Zaczynamy?
Plan i wizualizacja
Masz pomysł na biznes i chcesz pokazać go światu? Świetnie. Zanim jednak Twój projekt ujrzy światło dzienne przygotuj solidny plan. Schemat, który pozwoli Ci zobaczyć jak krok po kroku wprowadzać kolejne działania. Wszystko po to, by móc w miarę bezstresowo zdobywać następne kamienie milowe.
Jeśli jesteś w stanie wyobrazić sobie to, jak będzie wyglądać Twoja firma za miesiąc, rok, pięć lat, będzie Ci o wiele łatwiej osiągnąć wytyczone cele.
Analiza mocnych i słabych stron
Bądźmy realistami. Nawet najlepszy plan będzie niemożliwy do zrealizowania w momencie, gdy zbyt entuzjastycznie ocenimy swoje możliwości. Tu z pomocą może przyjść analiza SWOT.
SWOT (ang. Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats), to nic innego, jak określanie mocnych i słabych stron, możliwości i zagrożeń. Analiza ta daje nam wgląd zarówno w czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jak to wygląda w praktyce? Zobacz przykład:
- Mocne strony (wewnętrzne): Dobrze wyszkolony i zmotywowany do działania zespół.
- Słabe strony (wewnętrzne): Brak kapitału lub bardzo ograniczone możliwości finansowe.
- Możliwości (zewnętrzne): Znalezienie niszy lub wzrost rynku.
- Zagrożenia (zewnętrzne): Krajowy lub międzynarodowy kryzys gospodarczy.
Dzięki powyższym danym będziesz w stanie bazować na tym, co robisz dobrze, znaleźć sposób na uzupełnienie braków, a także minimalizować ryzyko oraz maksymalnie wykorzystywać możliwości.
Twoje miejsce w sieci, czyli strona www
Posiadanie strony internetowej jest konieczne, jeśli w ogóle chcemy rozmawiać o rozpoczynaniu biznesu online. Przecież przyszli nabywcy muszą Cię gdzieś znaleźć. Twoje produkty lub usługi potrzebują miejsca, w którym będziesz mógł je wyeksponować, zaprezentować ich wartość i zobrazować to, jak ich nabycie zmieni życie Twoich potencjalnych klientów.
Cechy dobrej strony internetowej:
- Profesjonalna od strony wizualnej
- Funkcjonalna od strony użytkowej
- Zapewniająca wysokie UX (User Experience), czyli wrażenia użytkownika
- Zawierająca wartościowe treści
O ile część z prac będziesz w stanie wykonać sam, warto rozważyć skorzystanie z pomocy projektanta stron www, copywritera oraz programisty.
Biznes online – marketing i promocja
Jeśli zaniedbasz ten etap, nikt nie trafi na Twoją piękną stronę internetową. Musisz zadbać o widoczność swojej firmy w sieci. Promowanie się w Internecie jest możliwe na dwa sposoby:
– Marketing organiczny – tu z pomocą przychodzą media społecznościowe, blog firmowy, fora internetowe. Słowem wszystkie te miejsca, w których możesz zadbać o pozycjonowanie Twojej strony.
– Marketing płatny – czyli wszelkiego rodzaju platformy, na których możliwa jest emisja płatnych kampanii (Google Ads, reklamy na Facebooku itd.)
Jeśli posiadasz budżet, który możesz przeznaczyć na reklamę, zrób to. Jeśli nie, możesz skorzystać z bezpłatnych form promocji w sieci. Jakkolwiek postanowisz działać pamiętaj, że sytuacją idealną jest zachowanie równowagi pomiędzy płatną i darmową formą promocji.
Buduj relacje z odbiorcami
To jedna z najważniejszych kwestii, o której nie tylko nie możesz zapominać, lecz powinieneś poświęcać na nią sporą część swojego czasu i energii. Mocna relacja z odbiorcami pozwoli Ci na utrzymanie Twojego biznesu przy życiu.
Jak się do tego zabrać? Traktuj klientów i potencjalnych nabywców jak swoich najlepszych przyjaciół. Informuj ich o tym, co się dzieje w Twojej firmie, o swoich planach, sukcesach, wątpliwościach. Promuj zaufanie, autorytet, uczciwość, pokazuj swoje wartości, bądź chętny do pomocy. Daj im do zrozumienia, że Ci na nich zależy. Spraw, by poczuli się ważnym ogniwem Twojej firmy, a dzięki temu będziesz miał ich zawsze po swojej stronie.
Trzymaj pod lupą finanse firmy
Już od pierwszego dnia działania we własnej firmie powinieneś pielęgnować w sobie nawyk stałej kontroli finansów. Analizuj koszty, zyski, elementy, które generują najwięcej przychodu oraz te, które mimo entuzjastycznych prognoz nie radzą sobie najlepiej. Inwestuj w siebie i w firmę, a jeśli zatrudniasz pracowników, to również w nich.
Aby móc cieszyć się dobrze prosperującym biznesem, musisz znać na bieżąco kondycję finansową swojej firmy. Szukaj ulepszeń, optymalizuj koszty, eliminuj nieprzynoszące zysków segmenty. Przecież nie pozostawiłbyś swojego portfela bez nadzoru. Dlaczego zatem miałbyś to zrobić z kasą firmową?
Biznes online nie jest taki trudny, jakby się mogło wydawać. Wystarczy, że zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, dobrze się przygotujesz do tego przedsięwzięcia. Bezsprzecznie powyższe wskazówki są bardzo ogólne, a rzeczy do przeanalizowania jest wiele. Zanim wydasz choć jedną złotówkę, przeprowadź badanie rynku i konkurencji. Konieczne również będzie wyliczenie kosztów początkowych biznesu, chociażby po to, byś mógł się przekonać, czy stać Cię na wystartowanie z wymarzonym biznesem.
Na blogu ZrobieBiznes.pl znajdziesz wiele wpisów, które zostały stworzone z myślą o świeżo upieczonych właścicielach firm. Wierzę, że treści, które zostały w nich zawarte, pomogą Ci choć trochę w wejściu na często wyboistą ścieżkę przedsiębiorczości.