Przedsiębiorczość jest pociągająca. Mimo posuchy ekonomicznej, jaka obecnie panuje, wiele osób marzy o otwarciu czegoś swojego. Są ludzie, którzy mają pomysł na biznes oraz przeczucie, że ich koncepcja stanie się ich przepustką do zyskania niezależności finansowej.
Dlaczego aż tyle osób chce prowadzić własny biznes?
Na to pytanie trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Każdy, kto nosi się z zamiarem otworzenia własnej firmy może kierować się odmiennymi pobudkami. U jednego będzie to ambicja, dla innego finanse, jeszcze ktoś inny może chcieć wreszcie zacząć żyć tak, jak chce.
Znam wiele osób, u których praca na etacie i wykonywanie codziennych obowiązków służbowych powoduje uczucie głębokiego nieszczęścia. Żyją w przeświadczeniu, że tylko i wyłącznie prowadząc własną firmę byliby w stanie oddać się w pełni temu, co robią. Jednakże z wielu różnych powodów pozostają na etacie kontynuując swoją wewnętrzną walkę między „chcę” a „muszę”.
Prawda jest taka, że wiele osób noszących się z zamiarem otwarcia własnego biznesu nie zdaje sobie sprawy, że mimo oczywistych korzyści płynących z bycia na swoim, prowadzenie firmy wiąże się z dużym ryzykiem. Jeśli jesteś w stanie je podjąć i zacząć walczyć o spełnienie swojej wizji o dużych pieniądzach i życiu innym niż to, którym żyjesz dzisiaj – czytaj dalej.
Pomysł na biznes – zanim zaczniesz działać
Czasy, w jakich żyjemy potrafią skomplikować przedsięwzięcie, jakim jest wcielenie w życie pomysłu na biznes. Musisz mieć świadomość, że aby móc odnieść sukces nie wystarczy sama ochota na „upieczenie” czegoś dobrego. Udany wypiek wymaga odpowiedniej receptury, składników, narzędzi i otoczenia. Jeśli któregoś z tych czynników zabraknie, efekt może być tylko jeden. Zamiast dorodnego bochenka wyjdzie nam zakalec. W takiej sytuacji cały wysiłek pójdzie na marne, tak samo jak składniki i pieniądze.
Nie tak rzadko obserwujemy firmy, które mimo iż ruszają całkiem prężnie, po niedługim czasie opuszczają rolety i na tym kończy się ich obecność na rynku. Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, czym to może być powodowane? Brak popytu? Złośliwość losu? Niedojrzałość rynku? Być może. Lecz w większości przypadków winne są błędne decyzje i zbyt optymistyczne prognozy. Czy można było tego uniknąć? Oczywiście.
Dlatego jeśli nie chcesz, aby Twój pomysł na biznes okazał się totalną porażką (nie koncepcja sama w sobie, lecz sposób wcielenia jej w życie) odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania.
Czy zaspokajasz jakąś potrzebę?
Niestety wielu przedsiębiorców podchodzi do zagadnienia bardzo egoistycznie. Znaczenie ma dla nich zaspokojenie potrzeb własnych, a nie klientów. Ale wiesz co? Twojego klienta wcale nie interesuje to, że chcesz być własnym szefem. Nie dba także o Twoje marzenia oraz o to, czy poprzez prowadzenie biznesu spełniasz któreś z nich.
Twój klient ma problem, który wymaga rozwiązania. Lub też potrzebę, którą chce zaspokoić. Po to przychodzi właśnie do Ciebie. Chce byś mu w tym pomógł. Jeśli będziesz w stanie dzięki swoim produktom lub usługom zaspokoić potrzebę klienta, możesz być pewien, że do Ciebie wróci. A po nim przyjdą również inni. Bo Twoja firma robi to, co obiecuje.
Czy uda Ci się zaistnieć na rynku?
Chodzi głównie o to, jak duża jest Twoja konkurencja i czy obszar, na którym planujesz zacząć swoje działania jest w stanie pomieścić kolejną firmę podobną do dziesiątek innych. Nie oszukujmy się. Ciężko wymyślić coś, co jeszcze nie istnieje. Ale spokojnie. Nikt nie mówi, że musisz wynaleźć coś na miarę koła.
Zastanów się, jakie potrzeby konsumentów mogą pozostawać niezaspokojone, a następnie znajdź sposób, by temu zaradzić. Jak tego dokonać? Przeprowadź analizę rynku i znajdź luki, wymagające wypełnienia. Następnie stwórz produkt lub usługę, na której punkcie grono konsumenckie oszaleje.
Czym Twój produkt różni się od innych?
Zamiast na siłę wymyślać zalety, wyjdź na moment ze skóry przedsiębiorcy i wciel się w swojego potencjalnego klienta.
Co sprawia, że ten produkt jest inny? Co wyróżnia go na tle konkurencji?
Zdobycie przewagi konkurencyjnej może być możliwe np. dzięki szybszej dostawie, wyższej jakości obsługi klienta, wsparciu posprzedażowemu. Może to być zupełnie coś innego. Tak naprawdę cokolwiek. Ważne jest, abyś ustalił element, który Cię wyróżnia, zanim rozpoczniesz działania na rynku.
Pomysł na biznes – niezbędne kalkulacje
Każdy pomysł na biznes w chwili, gdy znajduje się w fazie planu wydaje się być genialny. Jednak zbyt duża doza optymizmu może przyczynić się do poniesienia spektakularnej porażki. Obliczenie początkowych kosztów biznesu jest niezbędne. O tym, jak się do tego zabrać, możesz przeczytać w tym wpisie. Planowanie, analiza oraz ocena ryzyka to umiejętności przydatne w każdym przedsięwzięciu. Na szczęście wszystko da się obliczyć przy pomocy prostych działań matematycznych.
Jeśli masz koncepcję, w której powodzenie wierzysz – działaj. Pamiętasz recepturę na udany wypiek, o której wspominałem kilka akapitów wyżej? Teraz już ją masz. Wystarczy, że będziesz postępował zgodnie z przepisem, a klienci nie będą w stanie oprzeć się pachnącemu bochenkowi, który dla nich przygotujesz.